Kaikissa ratkaisuissa pilottivaihe on suotavaa. Siinä vaiheessa tehdään viimeinen varmistus siitä, että homma toimii niin kuin pitää. Tämä voi tuntua ylilyönniltä, jos on kysymyksessä pienehkö sovellus johonkin kapeaan tarpeeseen. Mutta pilotin koko on aina ratkaisun mukainen.
Pilottivaiheessa esiin tulevat ongelmat tai asiat ovat tyypillisesti hyvin pieniä. Mutta varsinkin jos kyseessä on ratkaisu, jonka käyttäjämäärä tulee olemaan suuri, jokin pieni asia voi aluksi hämmentää ratkaisun käyttäjää. Silloin on hyvä, jos se hämmennys kohdistuu vain rajattuun käyttäjämäärään, eikä koko suureen joukkoon. Näiden pienten pilottivaiheessa esiin tulleiden asioiden viilaus on se viimeinen silaus laadukkaaseen ja käyttökokemukseltaan hyvään ratkaisuun.
OSTAJAN OPAS