Aamuinen papereiden jako on vaihtunut järjestelmään, jonka avulla asiakkaille lähteviä toimituksia voi muokata helpommin ja toimitusajat pysyvät hanskassa.
Paljuja valmistavalla Kiramilla oli käsissään ongelma. Korona-ajan vauhdittama kasvu uhkasi vaarantaa toimitusaikoja. Lyhyelläkin varoitusajalla muuttuvat tilaukset ja toimitusajat aiheuttivat turhaa säätöä tuotannossa ja asiakkaille lähtevien kuljetusten lastausvaiheessa.
Syy kitkaan selvisi pian.
Tulleet valmistustilaukset olivat meillä mapeissa, joista niitä sitten etsittiin ja jaettiin tuotannolle aamuisin. Mapeissa oli parhaimmillaan jopa tuhansia lappuja. Ei se ollut ihan nykypäivää, Kiramin tietohallinnosta ja taloudesta vastaava Eero Rantanen kertoo.
Kun tilausten ja tilausrivien määrät kasvoivat ja tehtaalta lähteviä kuljetuksia muokattiin aiempaa enemmän erilaisista syistä, paperiin perustuvaa mallia oli vaikeaa hallinnoida. Sähköiseen järjestelmään tehdyt muutokset piti tehdä jo tulostettuihin papereihin käsin.
Kirami kysyi ratkaisua ongelmaan Hubblelta. Hubblen tekijät olivat pitkään ICT-alalla toimineelle Rantaselle jo entuudestaan tuttuja, joten valinta oli helppo.
Hubblen johdolla tehtiin suunnittelupyrähdys. Sen perusteella saatiin selkeä ajatus tarpeesta ja ajatukset ratkaisusta.
Kun rupesimme tekemään muutoksia, niin hommat toimivat ripeästi. Prosessi oli sopivan kevyt, emme speksanneet asioita vuosia.
Tuotannonohjausjärjestelmää alettiin suunnitella vuoden 2021 alussa. Saman vuoden kesäkuussa uusi, verkkopohjainen järjestelmä oli käytössä. Nyt tuotanto näkee tilaukset ja niiden muutokset suoraan järjestelmästä esimerkiksi tableteilla.
Emme ole hylänneet paperia kokonaan. Mutta se tulostetaan ulos vasta loppuvaiheessa, kun tilaus on jo tuotannossa. Tynnyri tarvitsee mukaansa kuitenkin paperisen merkinnän.
Rantasen mielestä Hubblen toiminta on ennen kaikkea joustavaa ja nopeaa.
Tällaisissa projekteissa pikkukorjauksia tulee aina. Hubble hoitaa ne nopeasti, eikä niitä tarvitse odotella viikkokausia. Joidenkin softa-alan toimijoiden kanssa olen joutunut kyselemään perään, että milloin teette tämän asian, jonka itsekin osaisin. Hubble erottuu tässä selkeästi edukseen, Eero Rantanen sanoo.
Hubblen palvelut sopivat Eero Rantasen mielestä erityisen hyvin pk-yrityksille, jotka haluavat puhua asioista oikeilla nimillä ja joissa halutaan tehdä ketteriä ratkaisuja nopeasti.
Hubblen tavasta toimia näkee, että heillä on kokemusta ja näkemystä ”oikeista töistä”, eli he tietävät, mitä tehtaalla oikeasti tehdään.
Myös räätälöinti ja asiakkaiden aitojen ongelmien etsiminen on Rantasen mielestä selkeä Hubblen vahvuus. Kaikilla palveluja ostavilla yrityksillä ei ole välttämättä osaamista ja käsitystä siitä, mikä on ylipäätään järkevästi mahdollista. Hubblen malli auttaa ostajaa ja rakentaa luottamusta.
Hubblella on avoin ja läpinäkyvä hinnoittelu ja arviot ovat pitäneet. Tämä on tärkeää, koska joidenkin toimijoiden kanssa on käynyt niin, että kuun lopussa tulee lasku sadasta tehdystä tunnista, eikä tuloksia ole näkynyt.
Kirami on saanut Hubblen kehittämään verkkopohjaisen tuotannonohjausjärjestelmän ansiosta ketteryyttä omaan tuotantoon. Tilauksia ja kuljetuksia on aiempaa helpompi muokata ja liittää toisiinsa.
Nyt tilausta muuttaessa tai uutta lisättäessä voidaan linkata samaan kokonaisuuteen kaikki ne tilaukset, mitkä pitää lähteä samassa kuormassa, eikä niitä tarvitse etsiä eri papereilta, Eero Rantanen havainnollistaa.
Yhdenmukainen järjestelmä myös ”pakottaa” jokaisen toimimaan samalla tavalla.
Kun kaikki tiedot ovat määrämittaisesti ja yhdenmukaisesti tietyissä paikoissa, mahdollisuus sooloiluihin vähentyy. Kun tarvittavat tiedot ovat selkeästi yhdessä paikassa, säätämiseen ja tietojen etsimiseen käytetty aika vähenee.
Jos Kirami ei olisi alkanut kehittää järjestelmää Hubblen kanssa, se olisi jäänyt todennäköisesti tekemättä.
Tuskin olisimme etsineet apua muualta. Emme olisi myöskään saaneet tätä rypistettyä omalla porukalla, koska aika ja osaaminen eivät olisi riittäneet.
Kirami on jatkanut yhteistyötä Hubblen kanssa myös järjestelmän rakentamisen jälkeen.
Olemme tehneet pientä jatkokehitystä ja teemme varmasti jatkossakin.
Kerron mielelläni lisää tekemistämme ratkaisuista tai pohditaan yhdessä miten voisimme kehittää sinun liiketoimintaasi. Älä epäröi ottaa yhteyttä!
Ota yhteyttä!