Pori Energia valjasti dataa Hubblen avulla hyötykäyttöön: ”Toimiva alusta mahdollistaa älykkäämmät palvelut”

Jani Nurmi
15.6.2021

Yhdeltä alustalta saatava data mahdollistaa tiedon paremman hyödyntämisen. Energia-asiakkaita palvellaan muun muassa Hubblen rakentamalla kaukolämmön laskurilla.

Uudistuvia ja kestäviä energiaratkaisuja tarjoavassa Pori Energiassa päätettiin aloittaa datan hyödyntäminen laajemmin. Yhtiössä oli pilvin pimein tietoa eri toiminnoista ja asiakkaista. Data oli kuitenkin järjestelmä- tai sovelluskohtaista ja sitä käytettiin yleensä vain yhtä toimintoa varten.

Data oli omissa siiloissaan. Päätimme, että lähdemme hyödyntämään dataa laajemmin toiminnoissamme ja rakennamme sen hallinnalle oman alustan, Pori Energian ICT-palvelupäällikkö Janne Jansson kertoo.

Pori Energiassa todettiin, että data-alustan rakentamiseen tarvitaan kumppani. Jo entuudestaan tuttu Hubble valikoitui yhteistyökumppaniksi, koska tekijät tiedettiin hyviksi devaajiksi ja ketteriksi tekijöiksi.

Toimiva alusta varmistaa, että datalla voi tehdä mitä vain

Hubblen apu yhtenäisen data-alustan rakentamisessa on ollut Pori Energialle erittäin tärkeää. Rakentamisen lisäksi yhteistyön suurin hyöty on ollut dataymmärryksen kasvaminen.

Olemme Hubblen avulla oivaltaneet nopeasti ja helposti, miten data voidaan ohjata eri järjestelmistä yhtenäiseen pilviympäristöön. Ymmärsimme, että mehän voimme tehdä datallamme mitä vain, Pori Energian energiapalveluiden tuotekehittäjä Tomi Riikonen sanoo.

Jo kaksi vuotta jatkunut yhteistyö on poikinut muun muassa Hubblen rakentaman kuluttajaa auttavan kaukolämmön laskurin. Sen avulla kuka tahansa voi helposti verrata kaukolämmön kustannuksia ja kannattavuutta muihin lämmitysmuotoihin verrattuna.

Data ja sen hyödyntäminen parantaa asiakaskokemusta. Pori Energia pystyy myös ennakoimaan vikoja aiempaa paremmin ennen ongelmien kasvamista.

Rakennamme koneoppimisen avulla ratkaisuja, mitkä hyödyttävät asiakasta. Algoritmit tunnistavat sellaisia asioita, mitä ihminen ei huomaa.

Asiakas omistaa koodin ja datan

Pori Energia ja Hubble suunnittelivat data-alustan alusta lähtien sellaiseksi, että myös muut mahdolliset kumppanit voivat kehittää sitä helposti. Kaikki tehdyt ratkaisut ja koodi ovat Pori Energian omistamia.

Meille on tärkeää, että hallitsemme omaa datamme ja voimme hyödyntää ja jalostaa sitä niin kuin haluamme, Janne Jansson sanoo.

Pori Energia arvostaa Hubblen toiminnassa ketteryyttä, rehellisyyttä ja läpinäkyvyyttä. Asiakkaalle tuotetaan aidosti uusia ja erilaisia ratkaisuja.

Hubblen tuotteet eivät ole mitään hyllytavaraa. Mutta jos yritys haluaa selkeästi erottautua ja tuottaa jotain uutta kilpailuetua, Hubble on ketteränä ja lähelle tulevana toimittajana erittäin hyvä kumppani, Janne Jansson sanoo.

Kun keskustelimme hinnoista, Hubble ei yrittänyt puristaa tarjousta mallilla ”Teemme näin nopeasti ja näin halvalla.” He kertoivat realistisesti, mitä homma maksaa. Ja laskut käydään aina etukäteen yhdessä läpi. He ovat selkeästi ratkaisumyyjiä eivätkä järjestelmätalo, Tomi Riikonen sanoo.

Hubblen palvelut sopivat Pori Energian mielestä ennen kaikkea sellaisille, jotka haluavat parantaa ketterästi oman palvelunsa asiakaskokemusta dataa hyödyntäen.

Hubble auttaa hyvin siinä, miten data saadaan järkevään pakettiin ja asiakasta lähemmäs, Tomi Riikonen kiittää.

Mitä teimme

data
mittaaminen
yhteistyö

Haluatko keskustella?

Kerron mielelläni lisää tekemistämme ratkaisuista tai pohditaan yhdessä miten voisimme kehittää sinun liiketoimintaasi. Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Ota yhteyttä!
Jani Nurmi
Toimitusjohtaja

Tuotannonohjausjärjestelmästä saatavan datan merkitys liiketoiminnan kehityksessä

5.6.2024

Hubblen asiakas­tyytyväisyys­kyselyn tulokset

4.12.2023

Silma.io nopeutti ja selkeytti Pamarkin tilausten käsittelyä

6.11.2023