Meillä oli viime viikolla ”retrospective” erään asiakkuuden puitteissa. Taas opittiin jotain ja mikä tärkeintä saimme aikaan hyvää keskustelua ja jotain parannettavaa.
Todennäköisesti olet ohjelmisto-alalla jos luet tätä, mutta ei hätää jos teet muuta kuin väännät koodia työksesi. Kerron hieman ensin tuosta ”retrospektiivistä”.
Se termissä on kivaa että voit löytää siitä tietoa internetistä eli esim. duckduckgo.com-palvelulla hakusanalla ”Retrospective” toisin kuin vaikka vähemmän tunnetulla ”naulausmetodi”-haulla, eli päädyt melko todennäköisesti wikipedia-artikkeliin.
Oma kokemukseni on että retrospective
Omia huonoja kokemuksiani on että retrospective saattaa myös muodostua joksikin näistä, varsinkin jos toistuva tarkoittaa kerran tai harvemmin vuodessa
Omat havainnot yli 10 vuoden ajalta scrum:n Sprint Retrospectiveissä on ollut ainoastaan tiimiläisiä, ehkä muutaman kerran myös product owner (toki vain ”kanan”-roolissa, ei ”sian”-roolissa kuten tiimiläinen).
Pidämme Hubblella työkalu-ajattelusta, kuten esim. n. viikko sitten pidetyssä II TiedeAreenan Tekoäly-paneelikeskustelussa, jossa kerrottiin tekoälyn palvelevan vielä pitkälti työkalun asteella. Siksi meillä onkin Aivan Tavallinen Tekoäly(tm)-palvelu. Samoin suhtaudumme Scrum-viitekehykseen, eli emme siis dogmaattisesti vaan olemme poimineet Retrospective-käytänteen työkaluksi sieltä – joka asiakkuuteen sekä myös omaan sisäiseen käyttöön.
Poikkeuksellista tällä kertaa oli tuon kokoonpanon rikkominen. Tiimin lisäksi paikalle oli kutsuttu kyseisen asiakkuuden avain-henkilöt ja aikaa varattu 1,5 h (reilusti yli oman keskivertotarpeemme), koska halusimme
Koska käytänne eli Retrospective ei ollut asiakkaan avain-henkilöille tuttu niin kävimme työskentelytapamme taustaa ja aiempaa Retrospectiveä sekä sen aiempia tuloksia, niin lyhyesti kuin kykenin – vain n. 20 min 🙂 – läpi. Tilaisuus aloitettiin kertomalla ’säännöt’:
Näistä ’säännöistä’ on mainittava että tämä on vain yksi variaatio mitä olemme käyttäneet itse, kuitenkin päätimme käyttää tätä pohjaa koska olimme käyttäneet sitä aiemminkin. Suosittelen tutusmaan ja kokeilemaan eri templateja esim. hakusanalla ”Retrospective templates” löytyy lisää hyviä kokeiluideoita. Ja niin jos vielä ei tullut selväksi niin asiakaskin osallitui tähän kirjaamalla omasta näkökulmastaan havaintoja kuten tiimiläiset.
Kun 1. kysymyksen (”Mikä meni kivasti”) kohdalla kello alkoi tikittämään ja asiakas oli samassa tilassa, oli itselle selvää että retrospectivestä tulisi erilainen. Jokainen hubblelainen oli tottunut käyttämään melko teknistäkin kieltä lapuissa ja nyt se ei tuntunut täysin sopivalta. Kun aloimme käymään läpi vuorollamme lappuja läpi niin huomasimme seuraavaa:
Tavoitteiden osalta:
Ja lopuksi:
Se että Retrospectiveen osallistuneet toimivat introspektiivisesti, mitä tapahtui tässäkin tapahtumassa eli asiakas ja tiimiläinen jakaa jostain arkisesta riemukkaan onnistumisen tai toistuvasta epäonnistumisen kokemuksestaan, lisää Retrospectiven arvoa aivan toiselle tasolle
Vinkkinä, Ei tarvitse lähteä asiakkaan kanssa Leville ’bondaamaan’ jotta saadaan rakennettua luottamusta ja tulevaa, riittää kun kaikilla on vähän epämukavaa ja turvallista.
Kerron mielelläni lisää tekemistämme ratkaisuista tai pohditaan yhdessä miten voisimme kehittää sinun liiketoimintaasi. Älä epäröi ottaa yhteyttä!
Ota yhteyttä!