TurkuSec AWS ja ICS

Santeri Vesalainen
14.9.2018

Tuli käytyä jo toisessa Infosec-tapahtumassa. Viimeksi tammikuussa Disobey ja nyt TurkuSec. Matkaa suunnitellessa Onnibus osoittautui kivasti tapahtuman aikatauluihin sopivaksi kulkupeliksi menopaluu-aikataulujen puolesta, 1430-2135.

Tapahtuma oli ystävällisen oloinen vrt. Disobey (omalla vastuulla wifi-verkossa). Ruoka- ja juomapuoli oli kivasti heti tarjolla. Läppäriä tapahtumaan ei tarvinnut, sen sijaan kännylaturijohdon olisin voinut ottaa mukaan. Paikalla oli yli 30 osanottajaa.

Juomatarjoilukuva

Jännityksen poistajia

Alku- väli- ja loppujutustelujen lisäksi oli paikalle saapunut tietoturvaosaajia puhumaan F-Securelta ja KPMG:stä.

  • F-Securen (Laura Kankaala) esitys käsitteli Hubblellakin tuttua aihetta AWS. Esityksessä käsiteltiin komponetteihin liittyviä mahd. haavoittuvuuksia AWS-avaimet, S3, CloudFront sekä niiden suomia mahdollisuuksia esim. aws-komentotyökalulla.
  • KPMG:n (Antti Alestalo) esitys käsitteli ICS-haavoittuvuuksia ympäri maailmaa eri teollisuuslaitoksissa sekä teollisuuden piirissä OT:n (OperationTechnology) ja IT:n (InformationTechnology) ajattelutapojen eroja. Tätä havainnolisti hyvin miksi OT-henkilö ajattelee että Windows XP on parempi kuin Windows 10.

Esitysten lopuksi illan isäntä tarjoutui isännöimään kotonaan Porilaisia tai ketä muuta tahansa, jos haluaa lähteä ”perinteisille” jatkoille Turun keskustassa olevaan ravintolaan. Tämä kuvasi hyvin tapahtuman ystävällistä luonnetta. Ehdottomasti voisi toistenkin tehdä tehokkaan TurkuSec-vierailun.

TurkuSec järjestää syys-lokakuussa lisää tapahtumia mm. bugbounty-tapahtuma hackeronen kanssa. Niitä kannattaa seurata, kuulemma, Turkusec:n kahdelta saitilta:

Linkit

Mitä teimme

aws
meetup
security
turku

Haluatko keskustella?

Kerron mielelläni lisää tekemistämme ratkaisuista tai pohditaan yhdessä miten voisimme kehittää sinun liiketoimintaasi. Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Ota yhteyttä!
Jani Nurmi
Toimitusjohtaja

Tuotannonohjausjärjestelmästä saatavan datan merkitys liiketoiminnan kehityksessä

5.6.2024

Hubblen asiakas­tyytyväisyys­kyselyn tulokset

4.12.2023

Silma.io nopeutti ja selkeytti Pamarkin tilausten käsittelyä

6.11.2023