Jarkko Ambrusin kertoi kokemuksistaan kehityshommista ja omasta kommentistani tuli niin pitkä, että siitä tulikin blogikirjoitus. Pakko myöntää, jäin vähän jumiin mielikuvaan missä äiti on myyty täysin avaimet käteen periaatteella. Yksinkertaisena tyyppinä haluan käsitellä asioita yksinkertaisesti. Lue muutamia vinkkejä kuinka pienentää järjestelmän, tuotteen tai palvelun ostamisen tuskaa. Hanki hyviä ratkaisuja digipalettiisi.

Myyjän vastuu on ensisijaisesti pitää lupauksensa. Jos siihen ei pysty on ehkä valehdellut joko asiakkaalle, lupausten toimittajille (tekijöille) tai molemmille. Kyllä nämä hommat perustuvat mitä enemmissä määrin luottamukseen. Toivottavasti saat vinkeistä apua kuinka pienentää järjestelmän, tuotteen tai palvelun ostamisen tuskaa.

Jos pelottaa, pienennä riskiä

Miten sitten pienentää riskiä? Oma näkemys on, että organisaatioissa digitalisaation paletti koostuu tai tulee koostumaan erinäköisistä kokonaisuuksista valmistuotteita ja räätälöityjä ratkaisuja. Pyri varmistamaan ajatteleeko toimittajan edustaja aidosti ja oikeasti etuasi tuon kokonaisuuden rakentamisessa, vai onko hän vain myymässä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta pari vinkkiä, joilla pääsee alkuun.

Räätälöity ratkaisu

Jos olet hankkimassa räätälöityä ratkaisua, soita jollekin asiakkaalle ja kysy toimintatavoista, miten niitä myyjän lupauksia on lunastettu ja ovatko tilanneet toisenkin kerran. Pyri selvittämään onko toimittaja valmis toteuttamaan aivan hölmöt jutut, vai haastaako se niitä silläkin uhalla, että laskutus pienenee. Selvitä onko toimittajan vaihtaminen helppoa vai vaikeata.

Räätälöidyn ratkaisun ostamisen punaiset liput:

  • Sopimus estää tavalla tai toisella toimittajan vaihtamisen.
  • Et saa tarvitsemiasi oikeuksia tehtyyn koodiin tms.
  • Sopimuksessa ei ole määritelty mitä apua toimittajan vaihdossa saa ja mihin hintaan.
  • Toimitettu ratkaisu sisältää jotain minkä käyttöoikeutta et saa pysyvästi. Eli et voi jatkaa käyttöä tai jatkokehittää omalla rahallasi kehitettyä kokonaisuutta jonkun muun kanssa.
  • Ratkaisussa käytetään hyvin eksoottisia teknologioita, joiden osaamisen saamisessa tulee ongelmia, jos toimittajaa pitää vaihtaa.

Varmasti muitakin tärkeitä asioita on, mutta näillä voit huomattavasti pienentää räätälöidyn järjestelmän hankinnan riskiä.

Valmis tuote tai palvelu

Viitaten aiemmin mainitsemaani kokonaisuuteen. Jos ostat valmista tuotetta tai palvelua, pyydä rajapintojen dokumentaatio ja hinnoittelumalli. Anna ne luottamallesi asiantuntijalle. Niistä voi vetää johtopäätöksiä, kuinka tiukasti naulaat tulevaisuuttasi. Haluaako toimittaja myydä portfoliostaan kaiken, myös ne palaset, jotka eivät toimintaasi sovi, vai pyrkiikö pohtimaan parasta mahdollista kokonaisuutta?

Valmiin tuotteen tai palvelun ostamisen punaiset liput:

  • Rajapintoja ei ole.
  • Rajapintojen dokumentaatio on hankala saada.
  • Rajapintojen dokumentaatiossa haisee 80-luku.
  • Rajapintojen käyttöönotto ja käyttö maksaa suhteettoman paljon muuhun ratkaisuun verrattuna.

Muitakin asioita toki on, mutta jos nuo ovat kunnossa pienentää se tuskaasi ja olet aika hyvällä matkalla kohti aikaa kestävää tuote- tai palveluhankintaa.

Osta pieniä paloja

Jos toimittaja vieläkin kiinnostaa, mutta epäilyttää ehkä toisesta toimittajasta saatuihin aikaisempiin huonoihin kokemuksiin perustuen. Osta pieniä paloja ja minimoi riskisi. On sen nimi sitten demo, POC, kokeilu, kokkare, kikkare tai mikä hyvänsä. Jos toimittaja ei millään tahdo tuohon suostua – red flag.

Muistetaan, että on paljon erittäin hienoja toimijoita, tuotteita ja palveluja, joissa punaiset liput eivät liehu, asiakasta palvellaan ja toimitaan aidosti kumppanina edistäen asiakkaan liiketoimintaa.

Lukaise mitä meidän asiakkaamme ajattelevat: