Näin minimoit järjestelmän ostamisen riskit

Jani Nurmi
27.11.2020
Järjestelmähanke vaatii ostajaltaan vähintään verta, hikeä ja kyyneleitä? Ei muuten vaadi. Järjestelmän ostaminen on oikean kumppanin kanssa riskitöntä ja ennen kaikkea tuskatonta.

Kokosin sinulle muutamia vinkkejä, mitä kannattaa huomioida järjestelmää tai oikeastaan mitä tahansa tuotetta tai palvelua ostaessasi.

Voitko luottaa järjestelmän myyjään?

It-alalla hommat perustuvat luottamukseen ja myyjän vastuu onkin ensisijaisesti pitää lupauksensa. Valheella on lyhyet jäljet!

Kun digipaletti koostuu erinäköisistä kokonaisuuksista valmistuotteita ja räätälöityjä ratkaisuja, on järjestelmätoimittajaa valitessa ykkösjuttu varmistaa, ajatteleeko toimittaja sinun ja yrityksesi etua tuon kokonaisuuden rakentamisessa.

Kiinnitä huomiota siihen, onko myyjä aidosti auttamassa sinua vai onko hän vain myymässä. Kysyykö ja kuunteleeko hän sinua vai puhuuko vain itsestään ja palveluistaan?

Ennen ostopäätöstä varmista ainakin, mikä on järjestelmän toimitusaika ja mitä projekti vaatii sinulta asiakkaana. Saathan tukea järjestelmän käyttöönottoon?

Räätälöityä ratkaisua ostamassa

Jos olet hankkimassa räätälöityä ratkaisua, soita jollekin yrityksen nykyisistä asiakkaista ja kysy sen toimintatavoista. Miten myyjän lupauksia on lunastettu ja voisiko tältä ajatella tilaavansa toisenkin kerran?

Pyri selvittämään onko toimittaja valmis toteuttamaan aivan hölmötkin jutut, vai uskaltaako hän haastaa niitä silläkin uhalla, että laskutus pienenee. Voitko tarvittaessa vaihtaa toimittajaa helposti?

Räätälöidyn ratkaisun ostamisen punaiset liput:

  • Sopimus estää tavalla tai toisella toimittajan vaihtamisen.
  • Et saa tarvitsemiasi oikeuksia esimerkiksi tehtyyn koodiin.
  • Sopimuksessa ei ole määritelty mitä apua toimittajan vaihdossa saa ja mitä tämä maksaa.
  • Toimitettu ratkaisu sisältää jotain, minkä käyttöoikeutta et saa pysyvästi. Et siis voi jatkaa käyttöä tai jatkokehittää omalla rahallasi rakennettua kokonaisuutta toisen palveluntarjoajan kanssa.
  • Ratkaisussa käytetään hyvin eksoottisia teknologioita, joiden osaajia on vaikea löytää, jos toimittajaa pitääkin vaihtaa.

Asiakkaamme Profil-Lista pääsi kasvu-uralle räätälöidyn tuotannonohjausjärjestelmän avulla.

Kun ostat valmista järjestelmää

Ostaessasi valmista tuotetta tai palvelua, pyydä palveluntarjoajalta rajapintojen dokumentaatio ja hinnoittelumalli ja anna ne luottamallesi asiantuntijalle. Dokumenteista voi päätellä kuinka tiukasti olet naulaamassa tulevaisuuttasi.

Haistele haluaako toimittaja myydä portfoliostaan kaiken, myös ne palaset, jotka eivät toimintaasi sovi, vai pyrkiikö tämä pohtimaan sinulle parasta mahdollista kokonaisuutta.

Valmiin tuotteen tai palvelun ostamisen punaiset liput:

  • Rajapintoja ei ole.
  • Rajapintojen dokumentaatio on hankala saada.
  • Rajapintojen dokumentaatiossa haisee 80-luku.
  • Rajapintojen käyttöönotto ja käyttö maksaa suhteettoman paljon muuhun ratkaisuun verrattuna.

Osta pieniä paloja kerrallaan

Jos järjestelmän toimittaja vaikuttaa edelleen luotettavalta, mutta ala on sinulle vieras tai isot investoinnit pelottavat, osta pieniä paloja ja minimoi näin riskit. Palvelun nimi voi olla demo, POC, kokeilu, kokkare, kikkare tai mikä hyvänsä, mutta jos toimittaja ei tahdo tällaiseen millään suostua – red flag.

Palasia voi ostaa kerrallaan vaikkei pelottaisikaan. Teimme Puustellille oman mobiilisovelluksen osana kattavaa järjestelmäkokonaisuutta.

Ammattilainen ei jätä sinua yksin

Alallamme on lukematon määrä valtavan hienoja toimijoita, tuotteita ja palveluja, joiden kohdalla punaiset liput eivät liehu, asiakasta palvellaan, yritykseen ja sen tavoitteisiin sitoudutaan aidosti ja asiakkaan liiketoimintaa edistetään tälle parhaalla tavalla ja palveluilla.

Pienellä taustatyöllä varmistat, minkälainen ohjelmistokumppani on juuri sinun yrityksellesi sopiva.

Mitä teimme

ostaminen
riski
tietojärjestelmä

Haluatko keskustella?

Kerron mielelläni lisää tekemistämme ratkaisuista tai pohditaan yhdessä miten voisimme kehittää sinun liiketoimintaasi. Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Ota yhteyttä!
Jani Nurmi
Toimitusjohtaja

Tuotannonohjausjärjestelmästä saatavan datan merkitys liiketoiminnan kehityksessä

5.6.2024

Hubblen asiakas­tyytyväisyys­kyselyn tulokset

4.12.2023

Silma.io nopeutti ja selkeytti Pamarkin tilausten käsittelyä

6.11.2023